سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بارداری چه علائمی دارد؟

بارداری چه علائمی دارد؟ این سوالیست که اکثر زنانی که قصد بارداری دارند از خود می پرسند و معمولا هم با این مشکل مواجه می شوند که چگونه علائم بارداری را از علائم قاعدگی تفکیک کنند. در این مطلب در راطه با علائم بارداری و نحوه تشخیص بارداری و زمان استفاده از تست بارداری، بیشتر صحبت می کنیم.

علائم بارداری از چه زمانی ظاهر می شوند؟

علائم بارداری معمولا یک هفته پس از لقاح و تخمک گذاری ظاهر می شوند و ممکن است تا ماه سوم و چهارم نیز ادامه پیدا کنند. اگر بخواهیم به لیست این علائم اشاره کنیم، عبارتند از:

  • خونریزی لانه گزینی یا لکه بینی سبک
  • حالت تهوع و استفراغ صبحگاهی
  • سردرد
  • دلدردهای شدید
  • حساس شدن سینه ها
  • تغییر خلق و خو
  • سوزش و تیرگی رنگ نوک سینه
  • افزایش خواب روزانه
  • ویار نسبه خوراکی ها و اجسام و مکان های مختلف

در رابطه با تفاوت این علائم با علائم قاعدگی می توان گفت که خونریزی بارداری یا همان لانه گزینی، بسیار سبک تر از خونریزی قاعدگی است و ممکن است تا دو سه روز ادامه پیدا کند. اما خونریزی قاعدگی بسیار سبک تر است.

دلدرد بارداری بسیار سنگین تر و شدید تر از دلدرد قاعدگی است و با شروع قاعدگی، معمولا این دلدرد برطرف می شود.

در رابطه با حساسیت سینه ها نیز، این حساسیت بلافاصله با شروع خونریزی قاعدگی قطع می شود، اما در زمان بارداری این حساسیت مداوم است.

چه زمانی باید از تست بارداری استفاده کنیم؟

معمولا تست بارداری به دو دسته تست بارداری خانگی یا همان بی بی چک و آزمایش خون تقسیم می شود. معمولا یک هفته پس از لقاح می توانید از تست بارداری خانگی استفاده کنید، اما احتمال اینکه جواب آن منفی باشد زیاد است. بنابراین بهتر است یک هفته تا 20 روز پس از رابطه محافظت نشده، به صورت یک روز درمیان از تست بارداری خانگی استفاده کنید تا از بارداری خود مطمئن شوید. به این نکته هم توجه کنید که زمانی که پاسخ تست مثبت شد، بعدا نمی تواند منفی باشد و حتما باردار هستید. برای اطمینان بیشتر نیز می توانید از تست خون استفاده کنید.

چه زمانی از سیکل رابطه داشته باشم تا احتمال بارداری بالا برود؟

در هر دوره از سیکل قاعدگی، دوره ای را به نام دوره تخمک گذاری تجربه خواهید کرد، که در این دوره 6 تا 7 روزه، بیشترین احتمال تخمک گذاری و باروری را خواهید داشت. بهتر است در این دوران تا می توانید رابطه داشته باشید تا احتمال بارداری و رسیدن اسپرم به تخمک در زمان رابطه بالا تر رود. به این تکته نیز توجه کنید که اسپرم تا 5 روز می تواند در محیط واژن زنده بماند اما تخمک پس از 24 ساعت دفع می شود. بنابراین زمان برقراری رابطه برای بارداری بسیار مهم است.